علت کاهش ماندگاری و تغییر رایحه ی برخی عطر ها در سال های اخیر

در سال های اخیر ، موضوعات زیادی ذهن مصرف کننده های عطر و ادکلن را مشغول کرده است که علت کاهش ماندگاری و تغییر رایحه ی برخی عطر ها در سال های اخیر از مهم ترین آن ها هستند .

در اینجا جم پرفیوم مرجع خرید و فروش عطر و ادکلن مفتخر است که سوالات شما عزیزان را پاسخ دهد .

گاهی شما عطری را سال ها مورد استفاده ی خود قرار میدهید ، اما وقتی همان عطر را خریداری میکنید ؛ متوحه میشوید که رایحه ی آن با دفعات قبل تفاوت هایی دارد . در این هنگام بیشتر افراد سریعا به این فکر میکنند که عطری که خریداری کرده اند ، مطمئنا تقلبی و فیک است . این امر در افراد مسن تر بیشتر به چشم میخورد چرا که عطر های قدیمی و کلاسیک دیگر رایحه های سابق را ندارند و ماندگاری آن ها کاهش پیدا کرده است .

علت تغییر برخی رایحه ها :

دلایل بسیار زیادی برای این امر وجود دارد که مواردی از آن را بررسی میکنیم .

برای مثال تعدادی از برند های عطر و ادکلن در سال های اخیر از مواد اولیه ی ارزان تری نسبت به سال های گذشته استفاده میکنند تا با پایین آوردن قیمت پایه ، فروش و سود خود را بیشترکنند .

مثلا به جای استفاده از چوب سندل استرالیایی که یکی از پر کاربرد ترین نت ها در میان بسیاری از عطر ها میباشد به تازگی از چوب سندل هندی استفاده میشود که مطمئنا نتیجه ی کاملا متفاوتی در تشکیل رایحه خواهد داشت .

گاهی پیش می آید که به دلایل مختلفی برخی از گل ها یا چوب ها و گیاهان خاص کمیاب میشوند و یا گاهی در مورد ترکیبات به دست آمده از حیوانات ، ممنوعیت هایی توسط جوامع مختلف گرفته میشود که باعث میشود استفاده از آن ها در مواردی کاهش و یا حتی به طور کامل قدغن شود . از موارد مثال زدنی برای این موضوع میشود ممنوعیت استفاده از هرگونه محصولات حیوانی از جمله مشک را توسط اتحادیه ی اروپا در سال 2004 مثال زد .

یکی دیگر از علل مهم این است که مواردی از مواد اولیه ، مورد تایید پزشکان نیست ، در نتیجه طراحان به اجبار برخی از مواد اولیه را دست خوش تغییر قرار میدهند . گاهی دیده میشود محصولات طبیعی در سال های مختلف رایحه های بسیار مشابهی دارند اما تفاوت های بسیار زیادی نیز در آن ها به چشم میخورد . برای مثال رایحه ی گل یاسمن فرانسوی در سال 2010 تفاوت بسیار زیادی به رایحه ی این گل در سال 2011 داشت . پس باید انتظار این را داشته باشیم که مقداری تفاوت در رایحه ی تولیدات سال های مختلف وجود داشته باشد .

جم پرفیوم مرجع خرید و فروش عطر و ادکلن مفتخر است که اطلاعاتی جزیی را در مورد تغییرات برخی رایحه ها در اختیار شما عزیزان قرار داد . حال به بررسی مهمترین عامل که بسیاری از مشتری ها را تهت تنش قرار میدهد میپردازیم .

ماندگاری :

در ابتدا ذکر این نکته ضروریست که ماندگاری یک عطر موضوعی کاملا نسبی است و به موارد بسیار زیادی بستگی دارد . مواردی همچون میزان تعریق و یا متابولیسم بدن شما ، جنس پوست شما( چرب یا خشک ) ، رنگ پوست شما ، رایحه عطری که انتخاب کرده اید ( گرم یا خنک ) و …

ابتدا میخواهیم نگاهی عمیق به این قضیه داشته باشیم که چرا برخی عطر ها ماندگاری بالا و برخی دیگر ماندگاری پایینی دارند .

همه چیز به مواد اولیه بر میگردد :

پخش و ماندگاری یک عطر به طور کامل به مواد اولیه ای که توسط آن ها ساخته شده است برمیگردد . با مثالی توضیح این موضوع را شروع میکنیم :

عطرهای مرکباتی در تابستان معمولا پخش و ماندگاری چشم گیری ندارند حتی بهترین و گران ترین عطرهای مردانه و زنانه خنک و تابستانی از معروف ترین برند ها هم اکثرا به این شکل هستند . در مواردی هم که پخش و ماندگاری خوبی دارند بوی چندان طبیعی و دلچسبی ندارند . در مقابل ، عطرهای چرمی و عودی رایحه های گرمی دارند و به طور کلی دسته عطرهای رزینی و صمغی ، دارای ماندگاری و پخش بالاتری نسبت به عطرهای خنک تر خواهند داشت . این عطر ها به اصطلاح مانند چسب عمل میکنند و ماندگاری بسیار بالایی دارند .

حال موضوع از چه قرار است ؟؟؟؟؟

دلیل این امر بسیار ساده است ، اندازه مولکولی و شکل مولکول های مواد اولیه ! اندازه مولکولی و وزن مولکولی دو عامل مهمی هستند که شاید بپرسید این‌ ها چه ربطی به ماندگاری و پخش بو دارند ؟

درک این موضوع را برای شما با مثالی ساده بسیار آسان میکنم . شیمی دوران دبیرستان را به یاد بیاریید بعضی مواد فرار بودند و دمای جوش بسیار پایینی داشتند ، این مواد دارای وزن مولکولی پایینی هستند . در مورد مواد آروماتیک و عطر ها هم این موضوع صدق میکند . یعنی مواد اولیه ای که بوی مرکبات را تشکیل میدهد ، اکثرا جزو مواد ریزمولکول هستند بنابراین باید توقع داشت در تاپ نت یا همان نت اولیه هنگامی که به روی پوست اسپری میشوند ، به سرعت از پوست جدا شده و در فضا پخش شوند . علت اینکه بوی این دسته از عطرها به سرعت پس از اسپری کردن به مشام میرسند ، پایین بودن وزن مولکلی و یا همان فرار بودن آنهاست . در ابتدا شاهد پخش بسیار بالای این عطرها هستیم و بعد از آن کلا ناپدید می‌شوند .

اما در مقابل آن ها عطرهای عودی و چرمی هستند که به دلیل ماهیت مواد تشکیل دهنده ی آن ها ، یعنی همان وزن مولکولی بالای مواد اولیه ، بسیار دیر تبخیر می‌شوند و ماندگاری آن ها مطمئنا بالاتر از عطر های خنک و سبک خواهدبود .

البته لازم به ذکر است که این یک قانون نیست و کاملا بستگی به مواد استفاده شده در ترکیبات اولیه دارد . برای مثال میتوان عطرهایی که بوی مرکباتی و دریایی دارند را نام برد که دارای پخش بالاتری هستند . اینوکتوس از برند پاکو رابان(Invictus Paco Rabanne for men) ماندگاری پایین تری نسبت به بعضی از عطرهای مرکباتی برند زرژاف (xerjoff) دارد . دلیل آن استفاده از مواد مصنوعی برای تولید رایحه ی مرکبات است که سبک بویایی در اینوکتوس مصنوعی ، در حالی که در زرژاف ها کمی طبیعی‌ تر هستند .

عمده دلیل آن هزینه تمام شده برای شرکت‌ها میباشد . همانطور که در قسمت علت تغییر برخی رایحه ها گفتیم ، باید در نظر داشت که آیا برای یک شرکت تولید کننده و یا یک برند ، استفاده از مواد اولیه ی گران قیمت سود دارد ؟

یکی دیگر از علل کم شدن ماندگاری ها در سال های اخیر به نظر خود نویسنده ی این مقاله (ادمین جم پرفیوم مرجع خرید و فروش عطر و ادکلن) این است که شما فکر کنید عطری دارید که 2 روز ماندگاری دارد ، در نتیجه شما 2 روز یک بار عطر خواهید زد و عطر شما دیر تر تمام میشود و شما کمتر عطر خریداری میکنید . در نتیجه با کم شدن ماندگاری عطر ها توسط شرکت ها و تولید کننده ها خرید عطر بالا رفته و تولید کننده ها بیشتر میفروشند .

حال که این اطلاعات در اختیار شما بزرگواران گذاشته شد ، دفعه ی بعد که از ماندگاری عطری شاکی شدید میدانید مقصر آن چیست و کیست .

اما جم پرفیوم مرجع خرید و فروش عطر و ادکلن در اینجا راه حل هایی را برای شما بیان میکند تا به شما اطمینان دهد بوی عطرتان در سرتاسر شب یا روز کاملا پایدار باقی بماند .

داشتن پوستی سالم !

1-از تمیز بودن پوست خود قبل از استفاده از عطر اطمینان حاصل فرمایید .

2-از لوازم آرایشی و بهداشتی که باعث میشود بدن شما بوی تندی بگیرد استفاده نکنید . اگر از ادکلن برای پوشاندن این بو استفاده میکنید باید بدانید که بوی بدن شما بر آن ها غلبه خواهد کرد .

3-داشتن خراش و یا ضخم رو بازی بر روی پوستتان و زدن عطر در آن محل باعث قاطی شدن عطر با مایعات بدن شده و بوی نا مطبوعی را به جای میگذارد .

رطوبت ماندگاری را افزایش میدهد .

این امر بدیهیست که باید تلاش کنیم تا مولکول‌های معطر به مدت بیشتری به دام افتاده و بر روی پوست ما باقی بمانند . راه حل پیشنهادی ما استفاده از کرم های مرطوب کننده میباشد . زیرا بهترین راه کار برای افزایش ماندگاری این است که این مولکول‌ها بینابین مولکول‌های دیگر حبث شده و بر روی پوست به خوبی باقی بمانند . به همین سادگی ما میتوانیم ماندگاری عطر مورد نظرمان را تا چند برابر افزایش دهیم . استفاده از لوسیون همان عطر ( اگر موجود باشد ) بهترین روش است اما میتوان برای این کار از لوسیون و دیگر مرطوب کننده های بی بو نیز استفاده کرد .

امیدوارم لذت برده باشید . جم پرفیوم مرجع خرید و فروش عطر و ادکلن

نوشته علت کاهش ماندگاری و تغییر رایحه ی برخی عطر ها در سال های اخیر اولین بار در جم پرفیوم :: GemPerfume :: مرجع خرید عطر و ادکلن پدیدار شد.

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *